Tema 6: Comentari de text Hume
Text 28: Crítica del jo
Acabaré les disquisicions
d’aquest autor tot comentant dues opinions que sembla que li són peculiars, com
ho són la majoria de les seves opinions. Afirma que l’ànima, en la mesura que
podem concebre-la, no és altra cosa que un sistema de percepcions diferents
—com ara les de calor i fred, amor i odi, pensaments i sensacions—, totes elles
reunides, però mancades de simplicitat o identitat perfecta. Descartes
defensava que el pensament era l’essència de la ment; no aquest o aquell
pensament, sinó el pensament en general. Això sembla que és del tot
inintel·ligible, ja que tot allò que existeix és particular, i així ho han de
ser també les nostres percepcions particulars que formen la ment. Recalco que
formen la ment, no que hi pertanyin. La ment no és una substància en la qual
siguin inherents les percepcions. Aquesta noció és tan inintel·ligible com la
noció cartesiana que el pensament, o la percepció en general, és l’essència de
la ment. No tenim idea de cap tipus de substància, perquè només tenim idees
d’allò que es deriva d’alguna impressió, i no tenim cap impressió de cap
substància —ja sigui material o espiritual. No coneixem res més que qualitats i
percepcions particulars. Pel que fa a la idea de cos, un préssec, per exemple,
és tan sols la idea d’un gust particular, d’un color, d’una figura, d’una mida,
d’una consistència, etc. Així, doncs, la nostra idea de qualsevol ment és només
la idea de percepcions particulars sense noció de cap cosa que pugui
anomenar-se substància, simple o composta.
Idees principals
En aquest text Hume parla sobre
la seva concepció de la ment i l’ànima. Parla sobre la nostra manera de
concebre les coses, que segons ell és a través d’un sistema de percepcions que
es troben unides creant una idea. Aquestes idees són el que formen la ment però
no pertanyen a aquesta. Per ell la ment no és una substància de la qual no es
puguin separar les idees, ja que aquestes idees deriven d’impressions però no
tenim cap impressió d’una substància. Diu que no podem conèixer res més que
qualitats i percepcions de les coses i per tant no podem tenir un bon
coneixement de cap substància.
Títol: la ment
com a percepcions
Comentari de text:
Aquest fragment correspon a un
text del filòsof Hume on ens parla sobre la seva concepció d’ànima i ment. En
ell ens explica com es forma la ment gràcies a les idees tot i que aquestes no
formen part d’aquesta. També parla sobre el coneixement de les substàncies i la
percepció de les coses.
En primer lloc Hume comença
parlant sobre l’ànima. Ell “Afirma que l’ànima, no és altra cosa que un sistema
de percepcions diferents totes elles reunides, però mancades de simplicitat o
identitat perfecta”, és a dir, l’ànima és simplement la unió de diferents
sensacions i sentiments reunides pels sentits com el fred, la calor, l’amor o
l’odi. Totes aquestes no són idees simples i no poden existir les unes sense
les altres. A continuació l’autor continua parlant sobre l’essència de la ment.
Per ell el pensament forma l’essència de la ment, i aquest pensament no és res
més que un conjunt de percepcions particulars. Segons ell “La ment no és una
substància en la qual siguin inherents les percepcions”, per tant, tot i que la
ment no està formada simplement per percepcions no pot existir sense elles. Per
últim ens parla del coneixement de les substàncies, les quals no podem
conèixer. Per ell les substàncies no poden ser conegudes, únicament podem
conèixer les idees de les impressions. No podem conèixer res més que les
qualitats o percepcions d’una cosa, i com no podem tenir cap impressió de les
substàncies, aquestes no poden ser conegudes. És per això que el text acaba
dient “Així, doncs, la nostra idea de qualsevol ment és només la idea de
percepcions particulars sense noció de cap cosa que pugui anomenar-se
substància, simple o composta”. Per tant, la nostra idea de ment no és res més
que un conjunt de percepcions però no de substàncies.


Comentarios
Publicar un comentario