Tema 5: Comentari de text Descartes
Una altra formulació del cognito: Meditacions
metafísiques, 2a
"Però què sé jo si no hi ha
alguna altra cosa diferent de les que acabo de jutjar incertes, de la qual hom
no pugui tenir el menor dubte? No hi ha Déu, o algun altre poder, que em posa a
l'esperit aquests pensaments? Això no és necessari; atès que potser jo sóc
capaç de produir-los per mi mateix. Jo, si més no, no sóc alguna cosa? Però ja
he negat que tingués cap sentit ni cap cos. Dubto ara, perquè, què se'n segueix
d'aqui? Sóc jo de tal manera dependent del cos i dels sentits que no pugui
ésser sense ells? Però jo m'he persuadit que no hi havia res de res al món, que
no hi havia cap cel, cap terra, cap esperit, ni cap cos; no m'he persuadit
doncs també que jo no era? No, certament, jo era sense dubte, si m'he
persuadit, o solament si he pensat alguna cosa. Però hi ha una mena, no sé
quina, d'enganyador molt poderós i molt astut, que empra tota la seva indústria
a enganyar-me sempre. No hi ha doncs cap dubte que jo sóc, si ell m'enganya; i
que m'enganyi tant com vulgui, que mai no podrà fer que jo no sigui res, en
tant que jo pensi ésser alguna cosa. De manera que desprès d'haver-hi pensat bé
i d'haver examinat acuradament totes les coses, cal a la fi concloure i tenir
per constant que aquesta proposició «jo sóc, jo existeixo», és necessàriament
veritable, totes les vegades que la pronuncio, o que la concebo en el meu
esperit."
IDEES PRINCIPALS
En aquest text Descartes vol arribar a la primera veritat, que segons ell
correspon al jo. Sobre aquesta idea crearà el paradigma de la consciència i la
seva filosofia. El filòsof es basa en què tothom té la seva
pròpia idea del jo, i que ningú pot negar que és ell mateix i que
pensa, tot i que pot ser que hi hagi un geni maligne que intenti
enganyar-me.
TÍTOL: El camí de l'existència
ANÀLISI DEL TEXT
René Descartes escriu aquest text, l'anomenat "Una altra
formulació del cogito" escrit en Meditacions metafísiques. En aquest
fragment el filòsof intenta arribar a una veritat indubtable a partir de la
qual es pugui sustentar el coneixement.
En aquest fragment Descartes intenta arribar a la veritat absoluta del
coneixement. L'autor ens vol transmetre el fet que ell necessita arribar a la
certesa i això li suposa haver de passar per un cert grau de dubte per tal
d'arribar a allò evident o cert. Segons ell, mai no podem tenir el
coneixement d'un fet totalment cert, ja que a la nostra ment no pot existir una
certesa sense dubtes. Descartes considera que Déu és qui ens ha dotat d'aquest
dubte, el qual ens impedeix conèixer el que veritablement volem. D'altra banda,
també relaciona aquests dubtes amb els sentits. Creu que el cos no pot
refiar-se dels sentits, ja que aquests són enganyosos. És per
aquestes dues raons que es planteja el problema de la nostra existència. Segons
ell, «jo sóc, jo existeixo»,i encara que hi hagi un geni maligne que ens
intenti enganyar, mai no podrem dubtar que nosaltres sí que existim.
Si jo penso, jo existeixo, i per tant, el fet de dubtar o de conèixer
qualsevol veritat és el que ens demostra que de veritat som, de
veritat existim i no hi ha dubte sobre aquesta certesa.
En conclusió, segons Descartes mai no podrem assolir una veritat absoluta,
ja que sempre existiran dubtes sobre aquest fet, que han pogut crear-se
per Déu o per falses idees que ens aporten els sentits, però el que si sabem
sens dubte és que existim.
Comparació amb els escèptics
A diferència dels escèptics, Descartes no dubta per dubtar sinó perquè pensa
que no hi ha altre camí per trobar la veritat. Segons Descartes res pot
sostenir-se amb certesa, excepte que no hi ha res cert en el món. Però encara
que el dubte és universal, no es tracta d'un dubte com la dels escèptics, per
als que res pot conèixer amb certesa, sinó d'un dubte a la recerca d'una
certesa absoluta.



Comentarios
Publicar un comentario