Tema 6: Comentari de text Locke


Textos 9 i 10 Locke

9. Qualitats primàries. Així considerades, les qualitats dels cossos són, primer, aquelles enterament inseparables del cos, qualsevol que sigui l'estat en què es trobi, i tals que aquest cos les conserva constantment en totes les alteracions i canvis que pugui sofrir a causa de la major força que hom pugui exercir sobre ell. Aquestes qualitats són tals que els sentits constantment les troben en cada partícula de matèria amb volum suficient per ser percebuda, i tals que la ment les considera com a inseparables de cada partícula de matèria tot i que siguin massa petites per ser percebudes individualment pels nostres sentits. Per exemple, prenguem un gra de blat i dividim-lo en dues parts; cada part encara té solidesa, extensió, forma i mobilitat. Dividim-lo una vegada més, i les parts encara retindran les mateixes qualitats; i si el seguim dividint fins que les parts es facin insensibles, retindran necessàriament, cadascuna d'elles, totes aquestes qualitats. Perquè la divisió (que és tot el que un molí o una trituradora o qualsevol altre cos li fa a un altre en reduir-lo a parts insensibles) no pot mai llevar-li a un cos la solidesa, l'extensió, la forma i la mobilitat, sinó que tan sols fa dues o més masses de matèria, diferents i separades, d’on abans n’hi havia només una; totes les quals, feta la divisió, poden ser considerades com a cossos diferents i faran un nombre determinat. A aquestes qualitats les anomeno qualitats originals o primàries d'un cos, les quals podem advertir que produeixen en nosaltres les idees simples de la solidesa, l'extensió, la forma, el moviment, el repòs i el nombre. 

10. Qualitats secundàries. Però, en segon lloc, hi ha qualitats tals, com els colors, sons, sabors, etc., que en veritat no són res en els objectes mateixos sinó poders de produir en nosaltres diverses sensacions per mitjà de les seves qualitats primàries, és a dir, pel volum, la forma, la textura i el moviment de les seves parts insensibles. A aquestes les anomeno qualitats secundàries. Podríem afegir-hi una tercera classe, que tothom admet que són poders, encara que siguin qualitats tan reals en l'objecte com aquelles que jo, per acomodar-me a la manera comuna de parlar, anomeno qualitats, però que, per distingir-les, anomeno qualitats secundàries. Perquè el poder del foc de produir un nou color o una consistència diferent en la cera o en el fang per mitjà de les seves qualitats primàries, és tant una qualitat del foc, com ho és el poder que té de produir en mi, per mitjà d'aquestes mateixes qualitats primàries (és a dir, volum, textura i moviment de les seves parts insensibles) una nova idea o sensació de calor o cremor que no sentia abans.


Idees Principals
En aquests dos textos Locke ens intenta explicar la diferència entre les qualitats primàries i les secundàries. Per ell les primàries són aquelles qualitats que no poden ser separades del cos i els objectes es trobin en l'estat que es trobin. D'altra banda, existeixen també les qualitats secundàries, que són aquelles que podem percebre pels nostres sentits però no formen part dels objectes, simplement ens permeten percebre'ls i diferenciar-los. També ens parlarà d'un tercer tipus de qualitat que associa amb les sensacions.

Títol: Les qualitats que formen els objectes

Comentari
Aquests dos fragments van ser escrits pel filòsof Locke i en ells ens diferencia les dues classes de qualitats que ell considera que formen part dels objectes i la realitat. Aquestes qualitats són classificades per ell en qualitats primàries i qualitats secundàries. També ens permet conèixer el que ell anomena tercera qualitat.

Al primer text Locke ens parla sobre les qualitats primàries. Amb la frase "Així considerades, les qualitats dels cossos són, primer, aquelles enterament inseparables del cos, qualsevol que sigui l'estat en què es trobi, i tals que aquest cos les conserva constantment en totes les alteracions i canvis que pugui sofrir a causa de la major força que hom pugui exercir sobre ell." l'autor ens deixa clara quina és la seva percepció d'aquestes qualitats. Diu que les primàries són aquelles que no es poden separar dels objectes sota cap circumstància, i de fet, encara que l'objecte pateixi alguna modificació o mal aquesta qualitat primària es mantindrà ferma sobre l'objecte. Diu que totes les qualitats primàries o originals per més petites que siguin podran ser percebudes pels sentits i que sota qualsevol divisió l'objecte continuarà sent percebut amb les mateixes qualitats.

Al segon text Locke ens parla sobre les qualitats secundàries. Segons ell aquestes qualitats no són com l'objecte i poden variar segons la nostra ment i sentits. Aquestes qualitats ens ajuden a entendre l'objecte i tenir un bon coneixement sobre aquest gràcies a les qualitats primàries que ja presenta. Totes aquestes idees són subjectives, ja que les formen els nostres propis sentits i per tant depenen del subjecte. En aquest mateix text, el filòsof ens menciona un últim tipus de qualitat, la tercera qualitat, que anomena potència o poder. Per ell aquesta qualitat és la que posseeixen els cossos per produir o rebre efectes que alteraran la nostra percepció d'aquest, per tant alteraran les qualitats secundàries. Per explicar-ho utilitzar com a exemple el foc, tot dient que aquest és capaç de generar sobre l'objecte sensacions o formes que no existien prèviament, per tant és capaç de modificar les seves qualitats.

En conclusió, segons Locke nosaltres podem conèixer els objectes gràcies a aquestes tres qualitats. Les primeres són aquelles que ja posseeix, immutables i iguals per a tothom. Les segones són aquelles subjectives, aportades per les sensacions i que poden variar. I per últim les terceres són aquelles que poden modificar l'objecte i crear noves sensacions.




Comentarios

Entradas populares