Tema 6: Comentari de text Locke
Textos 9 i 10 Locke
9. Qualitats primàries. Així considerades, les qualitats
dels cossos són, primer, aquelles enterament inseparables del cos, qualsevol
que sigui l'estat en què es trobi, i tals que aquest cos les conserva
constantment en totes les alteracions i canvis que pugui sofrir a causa de la
major força que hom pugui exercir sobre ell. Aquestes qualitats són tals que
els sentits constantment les troben en cada partícula de matèria amb volum
suficient per ser percebuda, i tals que la ment les considera com a inseparables
de cada partícula de matèria tot i que siguin massa petites per ser percebudes
individualment pels nostres sentits. Per exemple, prenguem un gra de blat i
dividim-lo en dues parts; cada part encara té solidesa, extensió, forma i
mobilitat. Dividim-lo una vegada més, i les parts encara retindran les mateixes
qualitats; i si el seguim dividint fins que les parts es facin insensibles,
retindran necessàriament, cadascuna d'elles, totes aquestes qualitats. Perquè
la divisió (que és tot el que un molí o una trituradora o qualsevol altre cos
li fa a un altre en reduir-lo a parts insensibles) no pot mai llevar-li a un
cos la solidesa, l'extensió, la forma i la mobilitat, sinó que tan sols fa dues
o més masses de matèria, diferents i separades, d’on abans n’hi havia només
una; totes les quals, feta la divisió, poden ser considerades com a cossos
diferents i faran un nombre determinat. A aquestes qualitats les anomeno
qualitats originals o primàries d'un cos, les quals podem advertir que
produeixen en nosaltres les idees simples de la solidesa, l'extensió, la forma,
el moviment, el repòs i el nombre.
10. Qualitats secundàries. Però, en segon lloc, hi ha qualitats tals, com els
colors, sons, sabors, etc., que en veritat no són res en els objectes mateixos
sinó poders de produir en nosaltres diverses sensacions per mitjà de les seves
qualitats primàries, és a dir, pel volum, la forma, la textura i el moviment de
les seves parts insensibles. A aquestes les anomeno qualitats secundàries.
Podríem afegir-hi una tercera classe, que tothom admet que són poders, encara
que siguin qualitats tan reals en l'objecte com aquelles que jo, per
acomodar-me a la manera comuna de parlar, anomeno qualitats, però que, per
distingir-les, anomeno qualitats secundàries. Perquè el poder del foc de
produir un nou color o una consistència diferent en la cera o en el fang per
mitjà de les seves qualitats primàries, és tant una qualitat del foc, com ho és
el poder que té de produir en mi, per mitjà d'aquestes mateixes qualitats
primàries (és a dir, volum, textura i moviment de les seves parts insensibles)
una nova idea o sensació de calor o cremor que no sentia abans.
Idees Principals
En aquests dos textos Locke ens intenta explicar la diferència entre les
qualitats primàries i les secundàries. Per ell les primàries són aquelles
qualitats que no poden ser separades del cos i els objectes es trobin en
l'estat que es trobin. D'altra banda, existeixen també les qualitats
secundàries, que són aquelles que podem percebre pels nostres sentits però no
formen part dels objectes, simplement ens permeten percebre'ls i diferenciar-los.
També ens parlarà d'un tercer tipus de qualitat que associa amb les sensacions.
Títol: Les qualitats que formen els objectes
Comentari
Aquests dos fragments van ser escrits pel filòsof Locke i en ells ens
diferencia les dues classes de qualitats que ell considera que formen part dels
objectes i la realitat. Aquestes qualitats són classificades per ell en
qualitats primàries i qualitats secundàries. També ens permet conèixer el que
ell anomena tercera qualitat.
Al primer text Locke ens parla sobre les qualitats primàries. Amb la frase
"Així considerades, les qualitats dels cossos són, primer, aquelles
enterament inseparables del cos, qualsevol que sigui l'estat en què es trobi, i
tals que aquest cos les conserva constantment en totes les alteracions i canvis
que pugui sofrir a causa de la major força que hom pugui exercir
sobre ell." l'autor ens deixa clara quina és la seva percepció
d'aquestes qualitats. Diu que les primàries són aquelles que no es poden
separar dels objectes sota cap circumstància, i de fet, encara que l'objecte
pateixi alguna modificació o mal aquesta qualitat primària es mantindrà ferma
sobre l'objecte. Diu que totes les qualitats primàries o originals per més
petites que siguin podran ser percebudes pels sentits i que sota qualsevol
divisió l'objecte continuarà sent percebut amb les mateixes qualitats.
Al segon text Locke ens parla sobre les qualitats secundàries. Segons ell
aquestes qualitats no són com l'objecte i poden variar segons la nostra ment i
sentits. Aquestes qualitats ens ajuden a entendre l'objecte i tenir un bon
coneixement sobre aquest gràcies a les qualitats primàries que ja presenta.
Totes aquestes idees són subjectives, ja que les formen els nostres propis
sentits i per tant depenen del subjecte. En aquest mateix text, el filòsof ens
menciona un últim tipus de qualitat, la tercera qualitat, que anomena potència
o poder. Per ell aquesta qualitat és la que posseeixen els cossos per produir o
rebre efectes que alteraran la nostra percepció d'aquest, per tant alteraran
les qualitats secundàries. Per explicar-ho utilitzar com a exemple el foc, tot
dient que aquest és capaç de generar sobre l'objecte sensacions o formes que no
existien prèviament, per tant és capaç de modificar les seves qualitats.
En conclusió, segons Locke nosaltres podem conèixer els objectes gràcies a
aquestes tres qualitats. Les primeres són aquelles que ja posseeix, immutables
i iguals per a tothom. Les segones són aquelles subjectives, aportades per les
sensacions i que poden variar. I per últim les terceres són aquelles que poden
modificar l'objecte i crear noves sensacions.



Comentarios
Publicar un comentario